Film režiséra Pavla Korca je dokument o veľkých a malých čakaniach. Film pozostáva z príbehov siedmich žien. Zobrazuje cez rôzne možnosti čakania kolobeh jedného života, ktorý vychádza z konkrétnych osudov reálnych žien, tak ako sa odohrávajú, alebo odohrali. Je to dokumentárna mozaika života, ktorá v niektorých chvíľach prerastá až do drsnej sociologickej sondy dnešného sveta. Všetky príbehy spája čakáreň na Hlavnej stanici a fragmentárny pohľad na svet.
Zaraďujeme ho na portál TangoArgentino.sk z dôvodu, že jeden z príbehov je o Zuzane, ktorej životnou vášňou je argentínske tango – jeho tancovanie ale aj pôsobenie ako tango DJ. Jednou zo scén je tango flashmob na bratislavskej Hlavnej stanici, ktorý Zuzana zorganizovala a na ktorého natáčaní sa zúčastnilo niekoľko desiatok tanečníkov tanga z Bratislavy a ďalších miest, nielen zo Slovenska.
Základné informácie o filme
Čakáreň / film, dokument, dráma / Slovensko / 2015 / do 12 rokov nevhodné / 72min. / v pôvodnom znení / s anglickými titulkami. Réžia: Pavol Korec Kamera: Ján Meliš Strih: Peter Kordač Zvuk: Ján Ravasz Hudba: Ľubica Malachovská Čekovská Producent: Ján Meliš Hrajú: Zuzana Smékalová, Monika Neksová, Barbara Slamková, Zuzana Kmeťová, Timea Husveth, Regina Husveth, Sára Miklášová, Theodor Durmik, Miška Melišová Distribútor/práva: ASFK Premiéra v SR: 29.10.2015 Oficiálna webstránka filmu: www.artileria.sk/sk/katalog/cakaren Stránka k filmu na Facebooku: www.facebook.com/cakarenfilm Facebooková udalosť k premietaniam filmu: www.facebook.com/events/132142440476121 Trailer: www.youtube.com/watch?v=Fx0gTbdum1M Prehľad projekcií filmu: www.asfk.sk/program-predstaveni-filmu/cakaren Film v databázach: ČSFD: www.csfd.cz/film/69442-cekarna a IMDB: www.imdb.com/title/tt5129838
Množstvo našej práce - aj na tomto portáli - môžete oceniť a podporiť aj svojím finančným príspevkom. Ďakujeme!
Príbeh Zuzany a argentínskeho tanga vo filme Čakáreň
Pre tango komunitu bolo najvýznamnejšou udalosťou natáčanie flashmobu na bratislavskej Hlavnej stanici v piatok 25.4.2014, ktorý Zuzana sama zorganizovala a na ktorého prípravách a natáčaní sa zúčastnilo niekoľko desiatok tanečníkov tanga z Bratislavy a ďalších miest, nielen zo Slovenska.
Ďalšie zábery boli natáčané aj v priestoroch bratislavského štúdia Tango Vida počas milongy – tanečného večera argentínskeho tanga, kde bola Zuzana DJ-kou.
Tango Flash mob na Hlavnej stanici
Z tango flash mobu sa na sociálnych sieťach postupne objavilo a virálne šírilo viacero videí – najprv niekoľko amatérskych, napríklad:
- www.youtube.com/watch?v=vjX14e3wITc
- www.youtube.com/watch?v=8QrcYcQDMwA
- www.youtube.com/watch?v=Efmrk7qVTcE
- www.youtube.com/watch?v=FSgtLOeovdY
Najdôležitejšie však bolo video priamo z dielne filmového štábu, ktoré zverejnila Zuzana na svojom súkromnom YouTube kanáli: www.youtube.com/watch?v=BBN4YnsFlvI. Prvé tisícky videní získalo už za prvý týždeň a onedlho počet narástol až na 20000. Nepochybme k tomu významne prispelo, že udalosť a video zaujali redakciu portálu SME a zverejnili ho v článku „Na stanici zrazu začali tancovať tango. Aj Bratislava má svoj virál“ – bratislava.sme.sk/c/7244427/na-stanici-zrazu-zacali-tancovat-tango-aj-bratislava-ma-svoj-viral.html alebo napríklad aj portál Dancelife: dancelife.sk/2014/06/prvy-slovensky-tango-flash-mob.html.
Viac informácií o filme Čakáreň a jeho režisérovi
Pracovná verzia poviedkového filmu Čakáreň bola odborným kruhom predstavená na festivale Febiofest www.febiofest.cz v marci 2015. Film bol vybraný aj na medzinárodné festivaly dokumentárnych filmov v Jihlave www.dokument-festival.cz (27.10.-1.11.2015) a vo Florencii www.festivaldeipopoli.org (27.11.-4.12.2015) – viac info napr. tu: www.kinema.sk/novinka/13811/slovensky-dokument-cakaren-vybrany-do-jihlavy-aj-talianskeho-popoli.htm<class=“external“ /a>
DOPLNENÉ: Tvorcovia filmovej eseje Čakáreň získali koncom novembra 2015 ocenenie v súťaži Kamera 2015. Ján Meliš sa stal za kameru víťazom v kategórii dokumentárny a krátky hraný film. „Veľmi si to vážim, lebo filmov bolo tento rok strašne veľa, bola strašne veľká konkurencia či v hraných filmoch či v dokumentoch, ja som ani nedúfal, že by som sa vôbec mohol tam dostať,“ komentoval Ján Meliš svoje víťazstvo. Celá správa: http://celamko.blogspot.sk/2015/11/kamera-2015.html
Vybrané popisy a komentáre k filmu:
Sedem zastavení vo filme vypĺňajú portréty siedmich žien – mladej buričky, aktívnej umelkyne, závislej hráčky, vytrvalej tanečníčky, odovzdanej matky, alternatívnej veriacej a osamelej stareny. Ich prechádzanie životom sa pretína v priestore železničnej stanice podobne ako v nej prúdiace vlaky, aby sa ôsme zastavenie na tomto mieste stalo nečakanou oslavou radosti z pohybu. Čakáreň sa obracia chrbtom k žánrovým a druhovým rozdeleniam. Nad to stavia vzťah k postavám, túžbu priblížiť sa a dotknúť ich ozajstnosti. http://artileria.sk/sk/katalog/cakaren/o_filme/
Čekání jakožto stav, v němž lidé tráví značnou část svých životů, je ústředním tématem povídkového snímku, kterému figuruje sedm žen různého věku, jejichž životy se nakrátko protnou, aniž by se vzájemně znaly. Pojí je totéž místo – čekárna na hlavním nádraží – kde každá v hloubavém stavu mysli vyhlíží něco či někoho jiného. Pomalé, oddramatizované vyprávění se strnulou, pozorovatelsky stylizovanou kamerou přitom staví diváka do pozice slídila. Ve filmu, který přiznaně spojuje prvky fikčního filmu s dokumentárními postupy, pracoval režisér s neherečkami. (MFDF Ji.hlava) PREKLAD: Čakanie ako stav, v ktorom ľudia trávia značnú časť svojich životov, je ústrednou témou poviedkovej snímky, ktorej figuruje sedem žien rôzneho veku, ktorých životy sa nakrátko pretnú bez toho, aby sa vzájomne poznali. Spája ich to isté miesto – čakáreň na hlavnej stanici – kde každá v hĺbavom stave mysle hľadá niečo či niekoho iného. Pomalé, oddramatizované rozprávanie so strnulou, pozorovateľsky štylizovanou kamerou pritom stavia diváka do pozície sledovateľa. Vo filme, ktorý priznane spája prvky fikčného filmu s dokumentárnymi postupmi, pracoval režisér s neherečkami. (MFDF Ji.hlava)
Dokument o veľkých a malých čakaniach. Príbeh zobrazujúci cez rôzne možnosti čakania kolobeh jedného života, ktorý vychádza z konkrétnych osudov reálnych žien, tak ako sa odohrávajú, alebo odohrali. Je to dokumentárna mozaika života, ktorá v niektorých chvíľach prerastá až do krutej sociologickej sondy dnešného sveta. Všetky príbehy spája čakáreň na Hlavnej stanici a fragmentárny pohľad na svet. (ASFK) http://www.csfd.cz/film/69442-cekarna/
Príbeh dokumentu zobrazuje cez rôzne možnosti čakania kolobeh jedného života, ktorý vychádza z konkrétnych osudov reálnych žien, tak ako sa odohrávajú, alebo odohrali. Je to dokumentárna mozaika života, ktorá v niektorých chvíľach prerastá až do krutej sociologickej sondy dnešného sveta. Všetky príbehy spája čakáreň na Hlavnej stanici a fragmentárny pohľad na svet. „Už veľmi dlho som si uvedomoval, že ľudia trávia veľkú časť svojho života v určitom medzičase, vo chvíľach, keď sa nič dôležité nedeje, keď iba na niečo čakajú. A tak „plynie čas ich života“. A vtedy ma napadlo, že môže byť zaujímavé natočiť film práve o týchto momentoch,“ hovorí režisér Palo Korec. http://www.kinema.sk/novinka/13811/slovensky-dokument-cakaren-vybrany-do-jihlavy-aj-talianskeho-popoli.htm
Pavol Korec študoval na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov na bratislavskej VŠMU, kde absolvoval odbor filmová a televízna réžia. Striedavo sa venuje hranej aj dokumentárnej tvorbe, čo sa odráža v jeho režijnom prístupe, ktorý sa vyznačuje častou kombináciou prvkov oboch formátov. Medzi jeho najznámejšie diela patrí dlhometrážny Propeler (2000-2004) a medzi jeho posledné projekty patria snímky ako Stalinove sviečky nad Prešovom (2011) či Exponáty, alebo príbehy z Kaštieľa (2013). Viac: http://artileria.sk/sk/katalog/cakaren/o_autoroch/palo_korec/